Op kantoor
Op kantoor zie je vaak geen containers binnen staan, zoals in andere branches wellicht wel het geval is. De kantooromgeving lijkt qua afval waarschijnlijk nog wel het meest op de thuissituatie. Op kantoor heb je binnen prullenbakken staan in plaats van containers. Wist je dat ook jouw afvaldienstverlener waarschijnlijk speciale prullenbakken heeft om afval op kantoor goed te kunnen scheiden? Dit zijn vaak (compacte) prullenbakken waarbij er met kleuren, stickers of borden wordt aangegeven welk afval er ingegooid mag worden. Zo zorg je ervoor dat er op een gemakkelijke manier goed gescheiden wordt op kantoor!
Op kantoor heb je te maken met de volgende afvalsoorten:
- PMD/PD: zoals lege plastic verpakkingen van eten of lege drinkpakken.
- Papier & Karton: denk hierbij aan notitieblaadjes of verpakkingsdozen.
- Restafval: als afval echt niet meer te scheiden is dan kan het bij het restafval.
- Groente-, fruit- en tuinafval (gft): zoals etensresten of eten wat over de datum is gegaan.
Voor al deze afvalstromen heeft jullie afvaldienstverlener een passende oplossing.
Waarom afval scheiden op kantoor?
- Gescheiden afval is van hoge kwaliteit en kan goed gerecycled worden.
- Goed voor het milieu, want er hoeven minder nieuwe grondstoffen te worden gebruikt.
- Vaak voordeliger dan alleen restafval inzamelen.
Op kantoor ontstaat ongeveer hetzelfde afval als bij jou thuis. Hier is het dan ook een makkelijke opgave om afval te scheiden. Je bent dit tenslotte al gewend!
Werk jij op een kantoor? En voel jij je daar thuis?
Dan is het net zo makkelijk om daar dezelfde afvalstromen te scheiden als dat je thuis doet. Een kleine moeite en lekker duurzaam.
Bedenk eens hoe vaak je met een bananenschil, oud printje of lege slabak naar de prullenbak loopt. Dit zijn producten die ontzettend goed kunnen worden hergebruikt en waar gemakkelijk nieuwe producten van kunnen worden gemaakt.
Zorg jij voor het goede voorbeeld?
Neem als werknemer het initiatief. Start zelf met afval scheiden op je werk, inspireer je collega’s en zet je werkgever aan tot actie.